Tachometer Felsökning

Moderna bilinredningar har en slående likhet med flygplan sittbrunnar, bedömningen av de olika rattarna och mätare installeras på framsidan instrumentbrädan. Ett av dessa rattar tillhör varvräknare. Denna artikel är en enkel guide till varvräknare felsökning.
Vad är en Tachometer?
Motorn är bilens hjärta och RPM (varv per minut) behandlingen är som pulsen inspelningen. Motorns RPM är indikator av makt dras från motorn. En varvräknare är en anordning som används för att tillhandahålla leva mätning av motorns varvtal värde. Som en hög puls är dåligt för hjärtat, är en hög RPM fall inte bra för bilen motorn. Höga varvtal värderingar kan leda till överhettning av motorn och så småningom misslyckande.
På effektivitet av motorn är det viktigt att de förändringar som bilföraren redskap enligt RPM värden. Det är därför, är varvräknare en viktig del bil som behöver vara i fullt fungerande skick. Det hjälper i övervakningen motorn skick, dess övergripande hälsa och diagnostisera problem bilmotor om det finns några. Moderna bilar är utrustade med digitala takometrar, istället för tidigare analoga ratten varvräknare.
Varvräknare Arbeta
Takometrar mäta varvtal en motor genom mätning av vevaxelns rotation ränta. Detta är typiskt gjort genom att fästa elektrisk generator enhet som genererar elektrisk nuvarande proportionell mot rotationshastighet vevaxeln. Instrumentet är kalibrerat för att visa RPM läsning proportion till de genererade strömmen. Det är viktigt att man har en som arbetar varvräknare på instrumentbrädan utan det finns det inget sätt du kan hålla ett öga på en bearbetning av en motor. Låt mig dela med varvräknare riktlinjer för felsökning i nästa avsnitt.
Grundläggande Varvräknare Felsökning
Det finns flera typer av problem som kan uppstå med en varvräknare. De kan mestadels spåras till vara mekanisk och elektroniska problem. Av de många bil problem som kan dyka upp, varvräknare problem är några av de enklaste att lösa. Här Jag förklara några enkla tachometer felsökning tekniker.
Varvräknare Display misslyckande; Om du märker att en varvräknare inte visas att varje annan läsning på dess display, kan orsaken vara fel av LED display. LED-displayer som varit i bruk länge, kan tom ut på grund av skada. Komma LED-displayen ersättas kommer att fixa problemet ganska lätt. Detta är den enklaste uppgiften när du felsöker en varvräknare.
Kontrollera Wire Anslutningar; korroderade Ibland tråd anslutningar och brott kan vara orsaken för tachometer inte arbetar. En klassisk symptom på en lös trådsanslutning är oregelbunden visning av avläsningar. Kontrollera avsnittet varvräknare kabeldragning i bilen manuellt. Om du inte hittar den där få lämplig Hayne bruksanvisningen för din bil. Med varvräknare kopplingsschema framför dig, kolla den underliggande anslutningar. Spåra trådsanslutning från vevaxeln bifogade generatorn som i teckenfönstret på instrumentpanelen. Fixa lös anslutningar om någon och ersätta korroderade ledningar. Kontrollera att du sätter anslutningarna tillbaka som de var.
Kalibrering Problem; annan stor källa problem i ett varvräknare är kalibrering som har gått osynkroniserad. Du kanske märker att RPM avläsningar verkligen låga eller ovanligt hög jämfört motorns sysselsättningsstatus. Detta är en tydlig indikator på problem med kalibrering. Detta problem kan tas om hand, genom att återställa digital varvräknare. Bara hänvisa till tillverkarens manual för detaljer bilreparationer.
Kontrollera med en Ersättande Tachometer; att kontrollera huruvida, det är ett kabeldragning problem eller intern problemet med varvräknare, installera en ersättning varvräknare för testning. Om det fungerar, då problemet ligger hos han varvräknare. Bara får det kontrolleras från en tekniker på en bilverkstad centrum.
Hoppas dessa varvräknare felsökningstips hjälpa dig i fastställandet mindre problem. Om du svårt att diagnostisera exakta problemet, då är bäst att lämna varvräknare reparera till proffs. I fall av totalt misslyckande eller haveri, kommer det att finnas något alternativ till att fullständigt byta.